Zasady Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego na 2026 rok
W wyznaczonym terminie złożono 37 propozycji projektów do Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego na 2026 rok, na kwotę blisko 6 milionów złotych.
19 września 2024 r. Prezydent powołał zespół, do zadań którego należało dokonanie oceny w zakresie prawidłowości wypełnienia formularza zgłoszenia projektu.
W 19 przypadkach zespół wezwał projektodawców do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w formularzu. Najczęściej były to: brak obowiązkowego załącznika w postaci mapy lub zdjęcia z lokalizacją projektu, brak szacunkowego kosztorysu, brak uzasadnienia projektu, niewystarczająca liczba podpisów mieszkańców popierających projekt, brak określenia puli w ramach której składany jest projekt.
W 8 przypadkach wnioskodawcy dokonali uzupełnień w określonym terminie. Natomiast 2 propozycje projektów, zgodnie z zapisami uchwały, zostały odrzucone z uwagi na brak usunięcia nieprawidłowości i nie podlegały dalszej ocenie.
1 października 2025 r. Prezydent powołał zespół do oceny projektów zgłoszonych do Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego na 2026 rok składający się z Naczelników wydziałów Urzędu Miasta Inowrocławia, którzy dokonają oceny zgłoszonych projektów co do ich zgodności z prawem, wykonalności technicznej oraz spełnienia przez nie wymogów formalnych. Prace zespołu trwały do 20 października br.
Następnie zespół do oceny projektów zgłoszonych do Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego na 2026 rok, powołany zarządzeniem nr 194/2025 Prezydenta Miasta Inowrocławia z dnia 1 października 2025 r. w sprawie powołania zespołu do oceny projektów zgłoszonych do Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego w 2026 rok, dokonał oceny 35 projektów co do ich zgodności z prawem, wykonalności technicznej oraz spełnienia przez nie wymogów formalnych określonych w uchwale Rady Miejskiej Inowrocławia.
Na podstawie dokonanej oceny Prezydent Miasta Inowrocławia podjął decyzję o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu projektu do głosowania:
- 19 propozycji projektów dopuszczono do głosowania
- 16 propozycji projektów nie dopuszczono do głosowania
Najczęstsze powody niedopuszczenia projektu do głosowania to:
1) brak spełnienia wymogów formalnych, w tym:
- lokalizacja na nieruchomości nie będącej własnością Miasta lub objętej prawem lub prawami przysługującymi osobie lub osobom trzecim w sposób uniemożliwiający realizację projektu
- projekt niezgodny z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- zaproponowanie zadania, które nie należy do zadań Miasta - nie dotyczy wydatków o charakterze lokalnym mieszczących się w katalogu zadań gminy,
2) projekt narusza przepisy prawa powszechnie obowiązującego, w tym akty prawa miejscowego;
3) projekt nie jest wykonalny technicznie, głownie z powodu zbyt niskiej wyceny projektu.
Zgodnie z § 5 uchwały nr XIX/209/2025 Rady Miejskiej Inowrocławia z dnia 25 sierpnia 2025 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Miasta Inowrocławia w sprawie Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego w 2026 roku, w przypadku niedopuszczenia projektu do głosowania projektodawca uprawniony jest do złożenia wniosku o ponowną weryfikację tego projektu. Wniosek określający zakres proponowanej weryfikacji wraz z uzasadnieniem projektodawca składa do Prezydenta Miasta Inowrocławia na formularzu (takim samym jak złożenie propozycji projektu), w terminie 7 dni od dnia otrzymania decyzji o niedopuszczeniu projektu do głosowania. Prezydent Miasta rozpatruje wniosek i informuje projektodawcę o wyniku ponownej weryfikacji w terminie do 14 listopada br. Do 21 listopada br. nastąpi prezentacja ostatecznej listy projektów dopuszczonych do głosowania oraz publiczne losowanie kolejności projektów w każdej z pul.
Na Inowrocławski Budżet Obywatelski na 2026 rok przeznacza się kwotę 1 500 000 zł. Środki podzielono na pule:
1) ogólnomiejską, obejmującą całość obszaru Miasta Inowrocławia, w wysokości 750 000 zł
2) osiedlowe, obejmujące części obszaru Miasta Inowrocławia odpowiadające obszarom osiedli:
• Mątwy - w kwocie 81 250,00 zł
• Piastowskie - w kwocie 118 750,00 zł
• Solno - w kwocie 88 750,00 zł
• Stare Miasto - w kwocie 152 500,00 zł
• Szymborze - w kwocie 70 000,00 zł
• Uzdrowiskowe - w kwocie 238 750,00 zł
Wykaz ulic wchodzących w skład danego osiedla, w zakładce DO POBRANIA.
Najważniejsze zasady, o których należy pamiętać:
• projekty mogą zgłaszać wyłącznie mieszkańcy Inowrocławia,
• każdy mieszkaniec może zgłosić maksymalnie 2 projekty, jeden w ramach puli ogólnomiejskiej oraz jeden w ramach puli osiedlowej,
• projekty zgłaszane przez mieszkańca do puli osiedlowej muszą dotyczyć osiedla, w którym zamieszkuje,
• każdy projekt musi zawierać wymaganą liczbę podpisów mieszkańców popierających ten projekt,
• projekty muszą dotyczyć nieruchomości będących własnością Miasta Inowrocławia,
Link do mapy, gdzie można sprawdzić własności działek
https://inowroclawski.webewid.pl/e-uslugi/office-departments-portal/office-departments-portal
Schemat sprawdzenia własności: otworzyć stronę --> zakładka „Portal mapowy” --> warstwy mapy --> analityczne --> zaznaczyć tylko „Struktura władana”
Kolorem ciemnoniebieskim oznaczone są nieruchomości we własności Gminy Miasto Inowrocław. Dotyczy to tylko działek w granicach Miasta. Pozostałe działki ciemnoniebieskie na terenie powiatu należą do gmin, w których są zlokalizowane.
• projekt powinien dotyczyć wydatków o charakterze lokalnym, mieszczących się w katalogu zadań gminy,
• projekt powinien być możliwy do realizacji w trakcie roku budżetowego,
• projekt musi być zgodny ze strategiami i programami przyjętymi do realizacji przez Miasto Inowrocław oraz obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego,
Link do uchwalonych przez Radę Miejską Inowrocławia - strategii, planów i programów wieloletnich
https://www.inowroclaw.pl/strona-54-strategie_i_programy.html
Link do mapy z obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.
• szacunkowy koszt projektu nie może przekroczyć kwoty przeznaczonej na pulę, w ramach której zgłaszany jest projekt,
• projekt powinien uwzględniać – o ile to możliwe – uniwersalne projektowanie, o którym mowa w art. 2 pkt 4 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001696/T/D20191696L.pdf.
Wymagane liczby podpisów mieszkańców popierających projekty zgłaszane w ramach każdej z pul:
• ogólnomiejska - 40
• Mątwy - 2
• Piastowskie - 9
• Solno - 4
• Stare Miasto - 14
• Szymborze - 1
• Uzdrowiskowe - 29
Zasady Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego na rok 2026 regulują:
1) uchwała nr XIX/209/2025 Rady Miejskiej Inowrocławia z dnia 25 sierpnia 2025 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Miasta Inowrocławia w sprawie Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego w 2026 roku (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. poz. 3872) https://bip.inowroclaw.pl/uchwala/26244/uchwala-nr-xix-209-2025;
2) zarządzenie nr 185/2025 Prezydenta Miasta Inowrocławia z dnia 12.09.2025 r. w sprawie Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego w 2026 roku https://bip.inowroclaw.pl/zarzadzenie/26328/185-2025;